XΟΡΗΓΟΣ whitetip

Ο Λεοντιδέας Γιάννης Μ. Μαΐλλης, άφησε πίσω του ένα φωτογραφικό αρχείο ανεκτίμητης αξίας.

Please log in or register to like posts.
News
Μια φωτογραφική μηχανή AGFA, παιχνίδι στα χέρια ενός δωδεκάχρονου παιδιού, έμελλε να αποτελέσει το έναυσμα. Το παιδί μεγάλωσε, απέκτησε και άλλες μηχανές και, κάνοντας πάντα το κέφι του, κατέγραψε με το μάτι του την Ιστορία σε χιλιάδες εικόνες …
 Ερασιτέχνης φωτογράφος, με μοναδικό εφόδιο το πάθος του για το «κλικ» που παγιδεύει τη στιγμή, ο δικηγόρος Γιάννης Μ. Μαΐλλης, άφησε πίσω του ένα αρχείο ανεκτίμητης αξίας, αποτυπώνοντας πρόσωπα γνωστά και καθημερινά, εικόνες μιας Ελλάδας που έφυγε, Οι φωτογραφίες του παρουσιάζουν μια ξεχασμένη άποψη της υπαίθρου – μια Ελλάδα που δεν έχει αλλοιωθεί ακόμη από την υπέρμετρη τουριστική εκμετάλλευση, τοπία ανέπαφα από τη βιομηχανική ανάπτυξη. Πέρασε πολλά καλοκαίρια στα νησιά του Σαρωνικού, φωτογραφίζοντας τους νησιώτες και τον τρόπο ζωής τους.
Χάρη στον Γιάννη Μαΐλλη και την αγάπη του για την Αίγινα, την Αίγινα των σφουγγαράδων, των ψαράδων, των κανατάδων, της πρωινής κίνησης του λιμανιού και των καφενείων, αγάπησαν το νησί προσωπικότητες του πνεύματος και της Τέχνης, που ήρθαν ως επισκέπτες και δεν άργησαν να γίνουν σχεδόν μόνιμοι κάτοικοι. Σήμερα, είκοσι τρία χρόνια μετά τον θάνατό του, πρέπει να ομολογήσουμε ότι η Αίγινα του το … χρωστάει και αυτό!
Ο Γιάννης Μαΐλλης, διαπρεπής δικηγόρος, γεννήθηκε στην Αίγινα το 1914, από πατέρα Καλύμνιο, έμπορο σφουγγαριών και μητέρα Αιγινήτισσα, κόρη σπογγέμπορου. Έως την ηλικία των 11 ετών έζησε με την οικογένειά του στην Αίγινα, στο νεοκλασικό σπίτι της οδού Αχιλλέως, προίκα της μητέρας του, ενώ στη συνέχεια, το 1925, η οικογένεια εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, στην οδό Σκουφά, στο σπίτι που αγόρασε ο πατέρας του , ο οποίος έναν χρόνο αργότερα «έφυγε» από τη ζωή. Φοίτησε στη Λεόντειο Πατησίων και ήταν άριστος μαθητής .
Τότε ήταν που η μητέρα του Ιουλία έκανε δώρο στο μικρό αγόρι τη φωτογραφική μηχανή, ανοίγοντάς του τον δρόμο στην Τέχνη της φωτογραφίας, με την οποία ασχολήθηκε -ερασιτεχνικά πάντα, αλλά με απόλυτη αφοσίωση- σε όλη του τη ζωή, ασκώντας ασφαλώς παράλληλα δικηγορία.
Ο Γιάννης Μαΐλλης αποφοίτησε από τη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Αθήνας και άρχισε να δικηγορεί μετά τον πόλεμο, ως εργατολόγος κυρίως. Πελάτες του ήταν, εκτός των άλλων, και όλοι οι εκπρόσωποι της πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής του τόπου, οι οποίοι προσέφυγαν στις υπηρεσίες του χάρη σε μια ευτυχή συγκυρία: Τη γνωριμία του με τον Γιάννη Τσαρούχη στον στρατό, το 1939, όταν κλήθηκαν οι αγύμναστοι όλων των ηλικιών.
Στο μεταξύ όμως, ο Γιάννης Μαΐλλης είχε γνωρίσει το πρόσωπο που καθόρισε τη ζωή του. Τη σύζυγό του Άννα Βεϊνόγλου, κόρη Έλληνα εμπόρου της Σμύρνης, με δραστηριότητα και στην Ινδία, από όπου διοχέτευε τσάι και μπαχαρικά σε όλη την Ευρώπη. Απέκτησαν δύο παιδιά -τον Μιχάλη, επιτυχημένο επιχειρηματία και την Ελένη, ιδιοκτήτρια της Γκαλερί Σκουφά, στο Κολωνάκι- και άνοιξαν το σπίτι τους, στην Αθήνα και στην Αίγινα, σε όλη την ελληνική διανόηση.
Στο σπίτι της Αίγινας, στην ατμοσφαιρική αυλή με την εντυπωσιακή κληματαριά, το ζεύγος Μαΐλλη διοργάνωσε εκθέσεις φίλων, όπως του Μίνου Αργυράκη και του Σπύρου Βασιλείου.
«Ο Σπύρος Βασιλείου ήρθε για πρώτη φορά στην Αίγινα το 1953 και έκανε έκθεση εδώ, στο σπίτι μας. Τριάντα χρόνια αργότερα, το 1983, ο άνδρας μου του είπε: «« Σπύρο, θέλεις να ξανακάνεις έκθεση? ‘. «« Ρωτάς? ‘Απάντησε ο Βασιλείου. Και έτσι έγινε και πάλι η έκθεση, με τίτλο «« Μετά τριάκοντα έτη »» »μας λέει η κ. Άννα Μαΐλλη, δείχνοντάς μας την αυλή και τους χώρους του σπιτιού, από όπου πέρασαν όλα τα ιερά τέρατα της Τέχνης. Το σπίτι, κτισμένο δύο αιώνες πριν, έχοντας μείνει ανέγγιχτο από τον χρόνο -με εξαίρεση κάποιες αναγκαίες παρεμβάσεις-, αποπνέει την αύρα των ανθρώπων που έζησαν εκεί, είτε ως ένοικοι είτε ως φιλοξενούμενοι είτε ως επισκέπτες, ενώ, χάρη στις γλαφυρές περιγραφές της κυρίας Μαΐλλη , ο νους μεταφέρεται στο παρελθόν, στην ατμόσφαιρα της εποχής, όπου πράγματι την Ιστορία έγραφαν οι παρέες … Ελύτης, Μόραλης, Τσαρούχης, Βασιλείου, Νικολάου «ζουν» μέσα από τις φωτογραφίες του Γιάννη Μαΐλλη, άλλοτε μεταμφιεσμένοι με αυτοσχέδιες αποκριάτικες στολές στο σπίτι της Αθήνας, όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, άλλοτε ρεμβάζοντας, όπως ο Νίκος Νικολάου στην κουπαστή του φέρι μπόουτ, καθώς ταξιδεύει προς την αγαπημένη του Αίγινα και άλλοτε απολαμβάνοντας τη βόλτα στο λιμάνι της Αίγινας, όπως ο Οδυσσέας Ελύτης (φωτό εξωφύλλου). «Κάθε Μεγάλη Παρασκευή μαζεύονταν όλοι στο σπίτι μας για φακές. Και κάθε Πάσχα για το καθιερωμένο αρνί »μας διηγείται η κ. Άννα Μαΐλλη, θεματοφύλακας της Ιστορίας του σπιτιού και της γνήσιας φιλοξενίας.
Στην αυλή του σπιτιού της Αίγινας, επί της οδού Αχιλλέως, στην Παναγίτσα, ο Γιάννης Μαΐλλης εξέθεσε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 μια συλλογή φωτογραφιών, με κυρίαρχο θέμα την Αίγινα, αλλά και με στιγμιότυπα από όλη σχεδόν την Ελλάδα. Πολλές από τις φωτογραφίες εκείνες βρίσκονται στο σπίτι, ενώ πολύτιμο φωτογραφικό υλικό υπάρχει στο λεύκωμα «Τα φωτογραφικά ταξίδια του Γιάννη Μαΐλλη», που εκδόθηκε από τις εκδόσεις ΑΔΑΜ, το 2004.
Της Σίλας Αλεξίου

Σου αρέσει αυτό το άρθρο, κανε μας like!

Please log in or register to like posts.