Skip to main content

Ήταν φθινόπωρο του 1999 και ώρα 12:25, όταν η πτήση 373 της Ολυμπιακής Αεροπορίας με 73 επιβάτες και άλλα 6 άτομα πλήρωμα απογειωνόταν από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, με προορισμό της Βουδαπέστη.

Τη στιγμή που οι τροχοί του αεροσκάφους Boeing 737-200 άφηναν τον αεροδιάδρομο, ο κυβερνήτης του και απόφοιτός μας, Γιώργος Φασουλάς, και ο συγκυβερνήτης του, Μιχάλης Σάββας, άκουσαν έναν ιδιαίτερα δυνατό κρότο και το αεροσκάφος ταρακουνήθηκε.

Βρίσκονταν ήδη στον αέρα, τη στιγμή που ο Γιώργος Φασουλάς ζήτησε από τον Πύργο Ελέγχου του Αεροδρομίου να ενημερωθεί αμέσως η Τεχνική Διεύθυνση της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Μετά από συνεννόηση με τον Πύργο Ελέγχο, ο Φασουλάς επιχείρησε χαμηλή διέλευση πάνω από το αεροδρόμιο, ώστε να μπορέσουν οι τεχνικοί να διαπιστώσουν το πρόβλημα, χρησιμοποιώντας κιάλια. Σχεδόν αμέσως αντιλήφθηκαν πως είχαν διαλυθεί οι αριστεροί τροχοί του συστήματος προσγείωσης του αεροσκάφους.

Οι αρμόδιοι διευθυντές της Ολυμπιακής Αεροπορίας έδωσαν εντολή στον Γ. Φασουλά να συνεχίσει να πετά πάνω από την Αττική για να κατανωλθεί αρκετή ποσότητα καυσίμων και, έπειτα, να επιχειρήσει προσγείωση έκτακτης ανάγκης στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Στο μεσοδιάστημα, το υπόλοιπο πλήρωμα (Αλ. Γιαννακοπούλου, Ευαν. Γεωργακοπούλου, Κατ. Χατζηαναστασίου και Χρ. Αθανασόπουλος) ανέλαβε να ενημερώσει τους επιβάτες για το πρόβλημα.

Στο αεροδρόμιο συνεργεία Πυροσβεστικής έστρωσαν στον αεροδιάδρομο προσγείωσης πρωτεϊνούχο αφρό και πυροσβεστικά οχήματα «αγκυροβολήθηκαν» σε διάφορες μεριές του σημείου, όπου επρόκειτο να προσγειωθεί το αεροπλάνο. Πέραν των ασθενοφόρων που είχε το αεροδρόμιο στη διάθεσή του, στάλθηκαν επιπλέον ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ για την αντιμετώπιση της έκτακτης αυτής κατάστασης.

Ο απόφοιτός μας, Γιώργος Φασουλάς, κατάφερε να προσγειώσει επιτυχώς το αεροσκάφος στον ειδικό αφρό που είχε τοποθετηθεί, με τους δεξιούς τροχούς ν’ ακουμπούν πρώτοι στο έδαφος και τους αριστερούς -και κομματιασμένους- ν’ ακουμπούν σχεδόν ταυτόχρονα με τον μπροστινό. Το θρίλερ μόλις είχε λάβει αίσιο τέλος.

Ενδεικτικό του μεγέθους του επιτεύγματος του Γ. Φασουλά και του υπόλοιπου πληρώματος είναι το δημοσίευμα στα “ΝΕΑ”:

Μόλις το αεροσκάφος ακινητοποιήθηκε στο μέσον του διαδρόμου οι συγγενείς των επιβατών που είχαν φτάσει στο αεροδρόμιο και οι υπάλληλοι της Ο.Α. που παρακολουθούσαν την όλη προσπάθεια με κομμένη την ανάσα ξέσπασαν σε χειροκροτήματα. Οι επιβάτες, χωρίς κανείς να πάθει το παραμικρό, αναχώρησαν για τη Βουδαπέστη με αεροσκάφος των Μακεδονικών Αερογραμμών λίγο μετά τις 4.30 το απόγευμα. Ο διευθυντής Πτητικής Εκμετάλλευσης της Ο.Α. κ. Μιλτιάδης Τσαγκαράκης συνεχάρη δημοσίως τους πιλότους και τα άλλα μέλη του πληρώματος του αεροσκάφους, επισημαίνοντας ότι «αυτά που μαθαίνουν στις εκπαιδεύσεις, σήμερα τα εφάρμοσαν στην πράξη χωρίς να ανοίξει μύτη». Η Ένωση Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ) από την πλευρά της ανακοίνωσε ότι «ο επαγγελματισμός και η άρτια εκπαίδευση των πιλότων της Ο.Α. επιβεβαιώθηκαν για μια ακόμα φορά, παρά τις τελευταίες αιχμές από διάφορα κέντρα που προσπαθούν να αμφισβητήσουν την υψηλή ποιότητα του έργου τους».