XΟΡΗΓΟΣ whitetip

Απόφοιτος Δημήτρης Χαρισιάδης – Ο φωτογράφος της Κατοχής και της Ανασυγκρότησης

Please log in or register to like posts.
News

Ο Δημήτρης Χαρισιάδης γεννήθηκε το 1911 στην Καβάλα, από μεγαλοαστική οικογένεια που του έδωσε την δυνατότητα μιας ιδιαίτερης καλλιέργειας για τα δεδομένα της εποχής. Μια φωτογραφική μηχανή που του χάρισαν στα 16 του τον φέρνει σε επαφή με την φωτογραφία για πρώτη φορά. Αποφοίτησε απο τη Λεόντειο, σπούδασε χημεία στη Λοζάννη της Ελβετίας. Το 1933 επέστρεψε στην Αθήνα όπου και εργάστηκε ως χημικός στο εργοστάσιο πλαστικών του πατέρα του. Το ενδιαφέρον του γρήγορα μονοπώλησε η φωτογραφία στην οποία μυήθηκε μέσα από τα ξένα φωτογραφικά περιοδικά και βιβλία.

Οταν ήταν 16 ετών, έστειλε τη δουλειά του σε έναν φωτογραφικό διαγωνισμό στην Σκωτία, κερδίζοντας το δεύτερο βραβείο. Επίσης, λόγω της οικονομικής ευχέρειας της οικογένειας, είχε τη δυνατότητα να ενημερώνεται για τις νέες καλλιτεχνικές τάσεις και τις τεχνολογικές εξελίξεις στη φωτογραφία, παρακολουθώντας ξένα φωτογραφικά περιοδικά και βιβλία.

Στις 28 Οκτωβρίου 1940 κυρήχθηκε ο ελληνοϊταλικός πόλεμος και ο Δημήτρης Χαρισιάδης ακολούθησε την πορεία των επίστρατων συνομηλίκων του για τα σύνορα της χώρας με την Αλβανία. Η επιστράτευσή του στο Αλβανικό Μέτωπο μπορεί να θεωρηθεί η είσοδός του στην επαγγελματική φωτογραφία.   Όταν οι ανώτεροί του την ανακάλυψαν, του ανέθεσαν επίσημα, στις 18 Δεκεμβρίου 1940, να φωτογραφίζει για λογαριασμό του Συγκροτήματος «Κ». Ως έφεδρος αξιωματικός και επίσημος φωτογράφος του στρατού, απαθανάτισε τη ζωή των στρατιωτών και την επέλαση της ελληνικής στρατιάς στη Βόρεια Ήπειρο. Στις 300 περίπου λήψεις του Ελληνοϊταλικού πολέμου δεν συναντάμε εμπόλεμες σκηνές, παρό μόνο τοπία, στιγμιότυπα ανάπαυλας των στρατιωτών και σε πολύ λίγες, ασκήσεις μάχης.   Παρόλα αυτά, ο αντιστράτηγος Παπάγος, το 1949, επέλεξε να εικονογραφήσει την αγγλική έκδοση του βιβλίου του The Battle of Greece αποκλειστικά με φωτογραφίες του Δημήτρη Χαρισιάδη. Στις αρχές Απριλίου του 1941, όταν εκδηλώθηκε η γερμανική επίθεση στα βουλγαρικά σύνορα και το αλβανικό μέτωπο συμπτύχθηκε, ο Δημήτρης Χαρισιάδης επέστρεψε στην Αθήνα. Λίγες μέρες αργότερα, με την είσοδο των Γερμανών στην Αθήνα, ο πατέρας του αρνήθηκε να συνεργαστεί με τις κατοχικές δυνάμεις που θέλησαν να επιτάξουν το εργοαστάσιό του και το έκλεισε. Έτσι έδωσε στον μικρό του γιο την ευκαιρία να στραφεί σε αυτό που πραγματικά ήθελε να κάνει.

Το δύσκολο χειμώνα 1941-42, όταν η πείνα έπληξε την Αθήνα με τραγικές συνέπειες για τον πληθυσμό, ο Δημήτρης Χαρισιάδης φωτογράφισε παιδιά και ηλικιωμένους, με φανερά στο πρόσωπο και το σώμα τους σημάδια ασιτίας. Σκοπός αυτών των φωτογραφιών ήταν η διοχέτευσή τους στο εξωτερικό, ώστε να επισπευστεί η χορήγηση επισιτιστικής βοήθειας. Στην περίοδο της Κατοχής, ο Χαρισιάδης προσανατόλισε τα θέματά του και τη ματιά του προς μια ήσυχη καθημερινή ζωή, όπου αυτή ήταν δυνατόν να υπάρξει μακριά από τη συντριβή που κυριαρχούσε. Επέλεξε να φωτογραφήσει τη ζωή, όπου αυτή οριακά λειτουργούσε, και όχι την επιβίωση. Γι’ άλλη μια φορά, δεν επέλεξε να κινηθεί σε πεδία που θα έδιναν στη δουλειά του χαρακτήρα χρονικού της περιόδου .

Υπήρξε από τους πρωτεργάτες στην ίδρυση της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας το 1952. Από το 1956 έως το 1985 διατηρούσε το γνωστό φωτογραφικό πρακτορείο «Δ. Α. Χαρισιάδης» με το

συνεργάτη του Διονύση Ταμαρέση. Κατέγραψε φωτογραφικά την εκβιομηχάνιση της χώρας, την ανάπτυξη της ναυτιλίας και την εξάπλωση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Ως φωτογράφος του Εθνικού Θεάτρου εντρύφησε και στη θεατρική φωτογραφία, καταθέτοντας πολυτιμότατο υλικό για την ιστορία του. Αυτό που χαρακτηρίζει τις φωτογραφίες του Χαρισιάδη, τουλάχιστον αυτές που ξεχωρίζουν ποιοτικά τόσο από το ερασιτεχνικό όσο και από το επαγγελματικό σκέλος της παραγωγής του, είναι μια ηρεμία και αυτοσυγκράτηση. Καμία υπερβολή ούτε στην υπογράμμιση συναισθημάτων ούτε στη φορμαλιστική κατασκευή. Από το 1996 το σύνολο του πολύτιμου έργου του Δημήτρη Χαρισιάδη εντάσσεται στις φωτογραφικές συλλογές του Μουσείου Μπενάκη ύστερα από πρωτοβουλία του διευθυντή του Ιδρύματος Aγγελου Δεληβορριά. Τα 120.000 φωτογραφικά τεκμήρια που απαρτίζουν το αρχείο του, ταξινομημένα και τεκμηριωμένα παραδειγματικά από τον ίδιο, εξιστορούν ουσιαστικά την πολιτική, κοινωνική και οικονομική πορεία της μεταπολεμικής Ελλάδας.

Πηγή: www.lifo.gr

Σου αρέσει αυτό το άρθρο, κανε μας like!

Please log in or register to like posts.